Markina
eta Durangaldea nafarron estatuaren alde
Ximun Bolinaga , empresa Nabarralde, S.L.
Azaroaren 2ko Hitza kazetan, Berriak argitaratzen duen Bizkaiko Hitza
berripaperean hain zuzen ere, Anboto historialariak zenbait gauza aipatu ditu
Nafarroaz, kritikagarriak direnak. Lehenengo eta behin, azken bolada honetan
Nafarroari buruz esandakoak gehienetan garai hartako errealitatetik kanpo
idatzikoak direla baieztatzen du historialariak. Horretarako aipatzen du
Zabaltza nazionalista espainiarrak eta beste batzuek aipatzen dutena, hau da,
herritarrek euskaraz egin arren, Nafarroako gorteak ez zuela euskara erabiltzen
eta feudalismo garaia zela. Eta nik erantzun egiten diot Jon Irazabal
historialariari garai hartako Espainiar Inperioko bi erresumetan (Gaztela eta
Aragoa) ea euskaraz egiten ote zuten (Gorteetan eta Nafarroatik kanpoko
herrietan), eta are gehiago ea oraingo politikari euskaldun askok zergatik
egiten duten gaztelania hutsean herritarren aurrean egiten dutenean nahiz eta
euskaldunak izan. Horrek ez du ezer adierazten, eta gainera bistakoa da nafar
estatuko gorteetako gehienak euskaldunak zirela orain 500 urte. Erromantzea
zerabiltela esateak ez dauka zerikusirik gure arbasoen Estatuaren alde edo
kontra egitearekin, ezbada ikuspuntu nazionalista itsutik. Agian Ipar Nafarroako
gaskoinera ez da baskoien hizkuntza Anbotoren ustez! Suposatzen dut Anboto
jaunak Gaskuñako herritarrak atzerritartzat jotzen dituela frantsestzat joz.
Nafarzaleek ezin dute hori sekula onartu, kolonizazioaren ondorioz esaten
delako. Nafarrak eta euskaldunak Bordeletik Atapuercarainoko lurraldeetan bizi
izandakoak dira eta eskualde batzuk konkistatuak izan badira, hori salatu egin
behar da. Espainiarrek bezala, batzuek ondotxo irentsi dute zuzenbide
erromotarra, eta ezgauza dira estatua eta hizkuntza edo nazioa bereizteko. Gure
artean ijitoak edo buhameak ere bizi izan dira eta nahiz eta euskaldunak izan,
estatu baten herritarrak izango ziren, ezta? Ijito nafarrak ere eduki ditugu
gure lurretan, gotoak. bisigotoak, akitanoak edo espainiarrak izan diren bezala.
Baina batzuk ez dira etorri ideia inperialistak hedatzeko, baizik eta
ekonomikoki nola edo hala bizitzeko lur emankor hauetan. Politikariek euskaraz
egin ala ez, beste kontu bat da. Benetakoa kontua, euskaldunon estatua zein zen
garai hartan eta lehenago 1200. urtean ere, garai haietan konkistatu zituelako
Gaztelak Mendebaldeko hainbat lurralde: Laredoaldea, Enkarterriak, Uribe
eskualdea.. Baina ez Durangoaldea, durangarrek eta markinarrek erresistentzia
erakutsi zutelako geroago hainbat ganboarrek egin bezala. Zail egiten zaie
historialari batzuei Markina mugako hiria izan zela gogoraraztea, edota
probintzien eta departamentuen banaketa administratiboa kolonizazio prozesuaren
ondorioa dela onartzea.
Jakin badakigu, Anboto jauna, Inazio Loiolakoa eta oinaztarrak beti izan
direla Gaztela eta Espainiar Inperioaren aldekoak, sarritan erlijio katolikoa
munduan zehar zabaltzearren beren arbasoen hizkuntzari uko egiteraino helduz.
Jakin badakigu Nafarroako Mendebaldeko tropa inperialistak egon zirela Aragoako
errege Fernando Gezurtiaren zerbitzupean anaia euskaldunen estatua inbaditzen.
Hori guztia jakin dugu, eta ez Bizkaiko historialari oinaztarrei esker, baizik
eta Nafarroa Osoaren oinarri estatalak kronika liburuetara eraman dituzten
historialari onestei esker.
Seguraski, jakingo du Anboto jaunak 1200 urte inguruan galdu zituela Estatu
nafarrak Mendebaldeko aran eta eskualdeak. Anboto jaunak ere jakingo du Markina,
Durangaldea edo Enkarterriak ondotxo bizi izan zirela bizkaitar izan barik,
tenentzia nafarrek babesturik, garai hartan Bizkaia Gernika aldeko eskualdea
baino ez zelako, denboraren poderioz batzuek Nerbioitik Debarainoko lurraldeari
deituz. Errioxarekin geratu den bezala, inperioak eta inperio horren aldekoek
erakutsi digute kolonizatuen buruan eskualdeen hedadurak zabalduz lortzen dela
erreferentzia estatala ahaztea eta erakunde administratibo berriak sortzea.
Bistan da historialari batzuei ez zaiela interesatu Bizkaia zer zen antzina,
edota azaltzea nola eskualde txiki baten izena erabili ahal den erakunde
administratibo berriak sortzeko errege edo estatu arrotzek aginduta. Bistan da,
egungo Bizkaian bi deretxo edo zuzenbide mota ditugula (nafarra edo forala eta
gaztelaua, nire aitite-amamek esaten zuten lez), bi ikuskera (euskaldunon lege
eta erakundeen aldekoa eta kanpoko erakundeei lehentasuna ematen dietenena),
orain ere antzina bezala, oinaztarrak eta ganboarrak daude. Oraindino bizirik
dago Markina Estatu nafarraren marka edo mugako hiria izan zela gogoratzen
duteneko seinalea. Tamalez horrela da, mende askotako konkista pairatuz joan
garelako euskaldunok. VIII. mendean lortu zuten euskaldunek estatu europarra
sortzea, Espainia existitu baino 700 urte lehenago, eta hori kendu egin digute
oroimenetik.
Beste kritika bat egiten du Anboto jaunak nafarzaleoi, hain zuzen garai
hartako feudalismoa agerian utziz, errege eta herritarren arteko haustura.
Tamalez, Anbotok, antza, ez du inoiz entzun nafarron estatuaren arau edo
ohitura: “legeak beti lehenago, erregeak baino”. Edo again ez diote inoiz
kontatu nafarron zuzenbidea egungo demokraziaren aintzindaria dela, edota Estatu
nafarraren garaian tenente edo gobernadoreen karguak aldakorrak zirela eta ezin
zitzaiela seme-alabei utzi, estatu feudaletan egiten zen lez. Horren eraginez
hain zuzen, galdu zituen Estatu nafarrak mendebaldeko hainbat eskualde Lopez de
Haro traidoreari esker. Feudalismoa arrotzek ekarri zuten, Anboto jauna, ez
Estatu nafarra osatzen zuten euskaldunek. Guk Esteban de Garibay traidorearen
historia jasotzeaz gain, euskaldunen estatuaren alde egin zuten Jatsu
Azpilikuetak (Xabierko San Frantzisko-ren familia), Peru Nafarroak eta beste
hainbat ganboarrek egindakoaren ereferentziak idatzi dituzten historialarien
bertsioa ere jaso dugu. Biak konparatu ditugu eta horrek aukera eman digu
gezurrak eta faltsutze sasizientifikoak salatzeko. Ez dezatela marraztu gure
historia kolore bakarra erabiliz, historialari frantses eta espainiarrek beti
nahi izan duten bezala, Irakur dezagun geure historia, Moret, Campion,
Nabascues, Urzainki Mina, Sorauren edo Anacleto Ortuetak idatzitako historia;
behin irakurrita, har dezan bakoitzak bere bidea. Guk, beti, ganboar iraun nahi
dugu, antzinako markinarrek bezala.
SOBERANÍA DE NAVARRA by Nabartzale bilduma. Este es el correo para escritos, artículos, comentarios y sugerencias. Los artículos, escritos y comentarios deben estar debidamente firmados por su autor o autora en formato Word. Solo se publicaran aquellos escritos que estén realizados desde la independencia y soberanía de su autor o autora siguiendo los criterios editoriales de los miembros de NABARRAKO BURUJABETASUN-SOBERANÍA DE NAVARRA. nabartzale@gmail.com
NABARRAKO ERESERKIA
Nabarra, reflexiones de un Patriota
ASKATASUNA = Baskoinak x Nafar Paradigma
"PRO LIBERTATE PATRIA GENS LIBERA STATE"
"Aberri askearen alde jende librea jaiki"
"De pie la gente libre a favor de la libertad de la patria"
"De pie la gente libre a favor de la libertad de la patria"
Navarre shall be the wonder of the world
by WILLIAM SHAKESPEARE