Conmemoración
de la batalla de Orreaga 2013
Orreaga Fundazioa eta Elkarte Etxabarrengoa
Al igual
que en pasada ediciones, nuevamente Orreaga Fundazioa junto con el Elkarte
Etxabarrengoa de Garralda conmemoró y celebró este año 2013 la Batalla de
Orreaga, que tuvo lugar el 15 de agosto del año 778. Este es uno de los pocos
acontecimientos históricos que por desgracia podemos celebrar en nuestro reino.
Alrededor de 30 personas tomaron parte en el
ibilaldi entre Aurizberri y Orreaga, saliendo de esa localidad a las 8:45 con
llegada frente a la Colegiata hacia las 10:00 h. Frente al monumento se realizó
la tradicional ofrenda floral, a la vez que se leyó un comunicado y bailó el
aurresku.
A continuación los asistentes se dirigieron unos
a pie y otros en vehículos al alto de Ibañeta, donde en una campa, alrededor de
400 personas presenciaron el acto principal. Los sonidos de la txalaparta y los
cuernos recibieron al grupo que escenificó el alzamiento de Íñigo Íñiguez
(Arista) – Eneko Aritza como primer rey del reino de Pamplona, dado comienzo a
la dinastía de lo que posteriormente sería el Reino de Navarra. Basil Ibañez de
Donibane Garatzi explicó el significado del día y del acto en sí.
En el mismo acto se homenajeó a Anjel Ainciburu,
de Luizaide, que durante años viene colaborando en los actos de este día y
también al pastor local Cantero. A ambos se les impuso el pañuelo de Orreaga a
la vez que escucharon los bertsos que les dedicaron los bertsolis Laka y
Xalbador, así como los numerosos irrintzis de Karmele, Koldobika y Silvia.
El historiador Antton Gurrutxaga de Baigorri
leyó en castellano, euskera y francés el Pregón que acompañamos y
posteriormente a los sones de txistu de Xanti Begiristain nuevamente se bailó
el aurresku.
El acto teatralizado que por primera vez se
realiza, resultó muy vistoso, por lo que en sucesivas ediciones se mantendrá
intentando mejorarlo y ampliarlo.
A las 14:30 en el Elkarte Etxabarrengoa se
degustó la herri bazkaria, con la animación del cantante Peio Zabalza, los
bertsolis Laka, Aincibura y Xalbador y las kuntuz participativos de los
comensales.
Pregón. 2013ko agorrilaren 15eko Pregoia
1235 urte! 1235 urte Orreagako gatazka gertatu
zela… uda betean, 778eko agorril erditsu huntan, Karlhandi, Charlemagne,
Frankoen errege ospetsuaren gibel armadak jasan behar izan zuen Baskoien eraso
azkar bainan labur bat. Mendekurik ez posible errege handiarentzat, oihan eta
mendietan desagertu baitziren Baskoiak, garaipena lortu bezain laster… Lekuak
ezagutzen dituzte: mendia ama dute, oihana etxea, xendra, iturri eta leizeak
laguntzaileak…
¿Pero
quiénes son estos salvajes, que atacaron al Rey más famoso que en aquel tiempo
tenían los cristianos, y que además defendía al Papa romano? Desde tiempos de
los romanos los libros y las crónicas les han dado un nombre: “vascones”, a
veces ”wasco ferox”, pues son un pueblo singular, y en aquel tiempo quien era
singular siempre era peligroso, o salvaje, en cierto modo un poco al igual que
hoy: lo que no se conoce, lo que tiene una identidad demasiado fuerte es una
amenaza, un enemigo…
Keltoek, Grekoek, Erromatarrek, V. mendean,
sartu diren Germaniar populuek eta VIII. mende hastapenaz geroz jin diren
Musulmanoek egin dute denek Baskoien ezagutza. Etorri diren populu guzi horiek
utzi dituzte heien aztarnak, ukan dute eragin bat Baskoien gainean, Baskoien lurretan.
Eta Baskoiek, populu horien hoberena atxiki dute bainan sekulan ez ere heien
nortasuna galduz ala ahantziz, nortasun hunen berezitasun handi ta ederrena
zelarik (eta delarik) heien hizkuntza. Populu berezi bat Europako bihotzean,
Europar populuen artean…
Euskaldunek nazio bat osatzen zutela jadanik
garai hartan, ez da egia. Konzientzi forma hori ez da oraino aipagai. ¿Pero era posible ser español en
aquella época? Los musulmanes dominaban dos tercios de la peninsula, y los
sucesores de los visigodos únicamente el Noroeste. Al Este, estando
Cataluña aún sin consolidar, iba gestándose bajo el dominio de los
Francos.
Eta Frantziarik ba ote zena? Oraino guttiago¡
Frankoen erresumak ez zuen deus ere ikustekorik egungo Frantziarekin: zabalago
Ipar Ekialdean, bainan gaurko Hegoaldeko zati handi batzu falta, Bretaña
independente, Kortsika urrun… Eta hizkuntzak? Latinoa, Elizaren hizkuntza
nagusi, nazioarteko eta erresumetako akta ofizial guzien hizkuntza… Bainan
frantsesarik ez, gaztelerik ez…
Mendi hauetan aldiz, euskara denetan: gure
arbasoek izaite bat, bizia, eman zieten tontor, zelai, xilo, harri, abere ta
landare guzieri, euskal izen bat eskaini baitzieten. Bai, VIII. mende hondar
huntan, populu berezi bat bizi da mendi hauetan, euskara mintzo duena eta
nortasun berezi bat duena. Hau ez da mitologia, nazionalismoa ala ideologia,
hau da dokumentuek, historiaiariek, arkeoiogoek eta linguistek erraiten dutena…
VIII. mendean BAGINEN jada!
Eta populu hau gai da bere buruaren
defendiatzeko. ”Oihu bat adìtua izan da Orreagako rnendien gainetan”: Europar
guzientzat, 778eko gatazka hunen erakaspen handiena hau da. Hemen bizi da jende
bat, xutìk, handien egitasrno eta eraso guzien onartzeko prest ez dena. Karlhandìk
nahi izan zituen bere armadak inposatu Iruñaldean. Karlhandik sunsitu zituen
Iruñako harresiak, eta haren aginduz, soldado frankoek bipilatu eta suteatu
zuten hiria, zorigaitza eta odola ihaurtuz, hedatuz karriketan…
Fundamentalmente
en Orreaga no hubo un ataque, sino una respuesta al verdadero atacante que
había venido del Norte. Aquí el Franco no ostentaba el dominio… Fue el comienzo
de una larga historia; en los años siguientes una lucha difícil dio comienzo en
los Pirineos, siendo sus actores principales los vascones, los Francos y los
musulmanes… Y el año 824, 46 años después, surge el Reino de Pamplona, con
Eneko Arista.
Ez da antolatu Aragoia eta Kataiunia bezaia,
Frankoen babespean, bainan bide berezi bat hautatu du, Ebroko musulmano famili
handi konbertituekin aliantza bat eginez. Erlisio arazoak bigarren maila
batetarat pasa araziz, eraiki dute indar bat tokiko, bertako jendeen eta
familien artean. Eta indar hori handituz joan da. Iruñako erresuma Nafarroa
bilakatzen da XII. mendean. Eta huna nola abiatzen den VII mendeko historia
bat, 32 errege-erregin baino gehiagorekin, jendarte berezi bat, instituzio
azkar batzu, foru lege idatziak, bandera bat, mundu oso bat sortuz, 1512ko
gaztelar konkistarekin moztua dena…
Pero no
todo está perdido: aún tenemos ahí la lengua, que se escucha en nuestros montes
y en nuestras ciudades… está debilitada, pero luchando sin cesar por
sobrevivir… aún citamos también nuestros Fueros, a pesar de que han sido
despojados de su naturaleza, si bien en la conciencia colectiva conservan
siempre su significado, y en Europa escuchan nuestro deseo de pervivencia cada
vez con más fuerza. La marcha que ha comenzado es larga, pero imparable. Hasia den martxa
luzea da, bainan geldiezina!
Gora
Orreagako gatazka! Gora Baskoiak! Gora Euskaldunok! Gora Nafarroa ta Euskal
Herria!